you've gotta stay away from the road



Idag såg jag filmen The Road och jag lämnades helt förstummad. Som en del kanske förstått fascineras jag av postapokalypsteorier (besattheten av Fallout 3...)

The Road handlar om en man (Viggo Mortensen) och hans son som tillsammans vandrar i ett ödelagt Amerika. De ska ta sig söderut där de hoppas hitta mat och värme. Filmen utspelar sig cirka tio år efter världen ödelagts och tio år efter att pojken fötts. Han är alltså född in i en död värld. En scen som porträtterar detta väldigt bra är när de hittar en colaburk och pojken får smaka. Han har aldrig druckit läsk förut.

Det sägs att människor inte föds onda. Men att vissa händelser eller uppfostran gör oss onda. Jag tror att för att överleva i en sånhär värld måste du vara lite ond. Survivest of the fittest liksom. Dödar du inte så blir du dödad.

Filmen var delvis mörk och dyster men samtidigt väldigt fin i vissa moment. Favoritscenen är när de hittar ett övergivet hus med en låst golvlucka. De bryter upp låset och går ner för trappan. Där ligger ett antal nakna, svältande människor som saknar bitar av kroppen. De som bor i huset äter av dessa människor och håller dem levande för att de ska vara "färska". Riktigt äcklig scen....

Se filmen! Den lämnar dig kvar med starka känslor efteråt. Precis som en bra film ska.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0