självdiagnoser?

Är ju inget fan av denna hypokondri och självdiagnostik som existerar i denna internetberoende värld... Men alltså google är ju jävligt bra. Nämnde ju i tidigare inlägg att jag haft ont i huvudet hela dagen. Eller ont är fan en överdrift. Migrän tror jag, för jag har haft så ont att jag mått illa så fort jag rört mig. Och jag har ju som sagt nästan aldrig ont i huvudet.

Tänkte inte så mycket på det först förrän jag satt och googlade på helt andra saker. Okej varning för TMI nu men jag har haft sjukt oregelbunden mens det sista året och förra sommaren började jag få konstig akne (som ni säkert observerat men varit vänliga nog att inte kommentera, tack). Tänkte liksom att aknen kanske skulle försvinna av sig själv, att det bara var nåt tillfälligt, men det blev bara värre. Så efter nyår började jag träffa en hudläkare (egentligen för mina eksem men han är också expert på akne) och fick medicin. Sen började vi prata lite när jag var där sist... Jag hade nämligen läst om så kallad "vuxenakne" hos kvinnor och hur det var kopplat till hormoner. Närmare bestämt för hög testosteronhalt. Jag nämnde till honom att jag hade oregelbunden mens dessutom, så fick göra ett blodprov i fredags (väntar spänt på resultat).

Ja, åter till huvudvärken då... Googlade mig fram till att hormonrubbningar (om det nu är det jag har), aknen, den oregelbundna mensen och dessutom uppsvälld buk (mja alltså jag har ju gått upp i vikt kring det området och det vore ju skönt att ha en ursäkt) kan vara tecken på PCO. Nånting med hormoner, kvinnans äggstockar o.s.v. Och tydligen kan migrän vara ett symptom också! Jag har ju som sagt nästintill aldrig ont i huvudet, förutom dagen efter för mycket rödvin, så det ska bli spännande att se vad blodproverna säger om testosteronet.

Däremot sägs ett symptom vara ökad behåring av manlig typ. Alltså jag har ju alltid haft ganska håriga armar och ben så där är det ju ingen förändring. Har inte heller fått nån mustasch vad jag vet så.... Anyways ska ju hålla mig borta från självdiagnoser men ibland måste man spåna lite och kanske leda läkaren in på rätt spår ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0