it's all about mr jack, jameson and johnny

Där sitter vi. Hon och jag i en skogsdunge på varsin sten. Tretton år och nyfikna på livet. Det var sommar och vi skulle börja sjuan om några veckor. Snart inleddes tre helvetiska år, men vi visste inte om det. Vi trodde att det skulle bli underbart. Där fick vi så vi teg...
"Vi måste testa det innan vi börjar sjuan." Sa jag. "Absolut måste."
Hon var inte lika övertygad som jag. Hennes blå ögon utstrålade en såndär osäkerhet som bara en trettonårig tjej kan inneha. Men hennes mun uttalade ordet självklart och det var det jag valde att lyssna på.

Jag skruvade försiktigt upp korken på lokaflaskan, en doft slog emot mig. En doft av tonår och jag hade nog aldrig känt en underbarare doft i hela mitt liv. Jag såg i hennes ansikte att hon inte delade min åsikt. Hon kände bara lukten av whiskey. Inte den ljuva doften av nystart. Jag tog en stor klunk, grimaserade och tog snabbt två till.
"Här. Det är din tur." Hon tog flaskan ur min hand och tog en liten, liten sipp. Det syntes att hon inte ville. Hon kunde vara så jävla töntig ibland. Hon förstod inte att när man börjar högstadiet måste man kunna allt om killar, alkohol och cigaretter. Man måste. Jag suckade högt åt hennes otroliga mesighet, tog flaskan och drack upp resten.
"Skyll inte på mig sen, när du är en högstadietönt som inte kan någonting." Sa jag medan jag tog min cykel och började gå därifrån.

Om jag bara hade vetat då, det jag vet nu, hade vi kanske fortfarande varit vänner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0